Butiksbelysning i varuhus och butiker

Vilka ljusförhållanden som råder i en affär påverkar så mycket mer än man först kan tro. Men om man tänker efter och liknar belysningen vid solsken, så förstår man hur viktigt det är. Att gå ut och mötas av solens strålar en dag gör att man känner sig bra mycket piggare än en molnig och mörk dag. Samma känsla får man när man kommer in i en butik med bra belysning. Det ger ett mer positivt intryck för kunderna och faktiskt leder en bra belysning i en affär till fler genomförda köp.

Att installera belysning

När man ska installera nya lampor och butiksbelysning i sin butik är det viktigt att först tänka igenom hur man vill ha det. Vilka produkter ska belysas extra? Produkter som har en punktbelysning säljs oftast snabbare! En spotlight riktad på de produkter man har ett erbjudande på är ofta riktigt effektivt.

Har man en större butikslokal är det viktigt att hela lokalen har en bra belysning så att inte kunderna missar en avdelning. Meningen med belysningen är ju att kunderna ska lockas att gå runt i hela butiken, vilket de med större sannolikhet gör då hela affären har bra belysning. Inte minst är det viktigt att entrén är väl upplyst för att uppmuntra kunderna att komma in och besöka butiken. Hyllor som är högre upp bör också belysas extra väl för att inte kunderna ska missa produkterna som finns där uppe. Lamporna bör också vara placerade så att de inte riskerar att blända någon eller sitta så att man tittar rakt in i ljuset.

Fördelar med att byta belysning

En effektiv belysning minskar inte bara kostnaderna, utan bidrar även till en bättre miljö för både kunder och anställda i butiken. Ett bra ljus gör att de anställda blir piggare och orkar mer än om de skulle arbeta i sämre belysning.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>