Att tidrapportera digitalt

Att tidrapportera är något som man alltid har behövt göra inom de flesta branscher på ett eller annat sätt. Detta kan ha skett via en analog loggbok, det vill säga en vanlig pappersbok där man fyller i med penna, eller ha varit med hjälp av olika dokument som ska fyllas i och skickas in till personalansvarig vid varje brytdatum för att i rätt tid få sin lön utbetald. Allt detta manuella arbete gör så klart att det finns en del risker med hanteringen.

Som anställd kanske man glömmer att fylla i boken, man jobbar inte på plats på kontoret och glömmer av att fylla i bakåt i tiden när man är tillbaka igen. På samma sätt kan det vara svårt för personalansvarig som ska hålla koll på olika dokument, papper och böcker för alla anställda och deras tidrapporter.

Men nu har räddningen kommit i form av system som klarar av att man tidrapporterar digitalt. Man kan med hjälp av dessa program tidrapportera precis där man befinner sig och behöver inte vänta tills man har formulär och penna tillgängligt. Den anställde kan lätt tidrapportera via en app på sin smarta telefon eller surfplatta.

Det är inte bara för den anställde som detta moment förenklas genom denna lösning utan det förenklar också arbetet för chef och personalansvarig att hålla koll på att timmar rapporteras korrekt för varje enskild anställd.

När brytdatum för tidrapporten sedan börjar närma sig så kan den anställde enkelt gå in på en surfplatta, eller en dator, och granska sina timmar innan man godkänner dem. När de sedan är godkända är de redo att börja bearbetas av personalansvarig som ska förvandla tidrapporten till en lön som betalas ut.

Genom att allt sköts digitalt så sparar man dels på miljön men dels är det också smidigt att historiken finns kvar så att alla parter enkelt kan gå tillbaka i tiden för att se hur man har jobbat.